Promotrimo jednu od
brojnih evanđeoskih prispodoba. Riječ je o žitu i kukolju. Poslušajmo: „Kraljevstvo je nebesko kao kad čovjek
posije dobro sjeme na svojoj njivi. Dok su njegovi ljudi spavali, dođe njegov
neprijatelj, posije posred žita kukolj i ode. Kad usjev uzraste i isklasa, tada
se pokaza i kukolj. Sluge pristupe domaćinu pa mu reknu: 'Gospodaru, nisi li ti
dobro sjeme posijao na svojoj njivi? Odakle onda kukolj?' On im odgovori: 'Neprijatelj
čovjek to učini.' Nato mu sluge kažu: 'Hoćeš li, dakle, da odemo pa da ga
pokupimo?' A on reče: 'Ne! Da ne biste sabirući kukolj iščupali zajedno s njim
i pšenicu. Pustite nek oboje raste do žetve. U vrijeme žetve reći ću žeteocima:
Pokupite najprije kukolj i svežite ga u snopove da se spali, a žito skupite u
moju žitnicu“ (Mt 13,24-30). Budući da apostolima u prvi mah nije u
potpunosti bila jasna poruka ove prispodobe, Gospodin im je dao sljedeće
tumačenje: „Sijač dobroga sjemena jest
Sin Čovječji. Njiva je svijet. Dobro sjeme sinovi su Kraljevstva, a kukolj
sinovi Zloga. Neprijatelj koji ga posija jest đavao. Žetva je svršetak svijeta,
a žeteoci anđeli. Kao što se kukolj sabire i ognjem sažiže, tako će biti na
svršetku svijeta. Sin će Čovječji poslati svoje anđele da pokupe iz njegova
kraljevstva sve zavodnike i bezakonike i bace ih u peć ognjenu, gdje će biti
plač i škrgut zubi. Tada će pravednici zasjati poput sunca u kraljevstvu Oca
svojega." "Tko ima uši, neka čuje!“ (Mt 13,37-43).
Nadam se da
imamo uši i da čujemo. A ako nam ni nakon ovog Gospodinova tumačenja nije sve
jasno, preostaje nam da sami pitamo Gospodina za dopunsko ili pak dodatno
objašnjenje. Naravno da ćemo to učiniti ako smo istinski zainteresirani za
pravo značenje ove poruke. Zar ima nezainteresiranih? Ima. Naime, ima onih koji
su uvjereni da znaju, pa ne traže nikakvo dodatno objašnjenje. Ima pak onih
kojima se uopće ne sviđa ovakva prispodoba, niti usporedba pa je sami
preinačuju i tumače kako im odgovara. A ima i onih koji su alergični na svaku
riječ Božju, a osobito onu koja govori o konačnom obračunu zla i dobra, istine
i laži, svjetla i tame, čistoga Boga i nečistog Sotone. Oni ne žele ništa čuti
o tome. Ako pak moraju čuti kako se istina evanđelja naviješta, onda, ako ništa
drugo ne mogu, tada u histeričnom bijesu počnu istinu nazivati lažlju, a laž
istinom, čisto proglašavati nečistim, a nečisto čistim, prirodno neprirodnim, a
neprirodno prirodnim. Što to zapravo čine i zašto to čine? Oni rade isti posao
kao i njihovi mentori i savjetnici koji su samoga Gospodina Isusa napali
sljedećim riječima: „Po poglavici
đavolskome izgoni đavle“ (Mt 9,34). Umjesto da budu sretni što izgoni iz
ljudi nečiste duhove i oslobađa ih silnih patnji, oni ga napadaju i bogohulno
optužuju. Kako to čine? Nikakvim argumentima ili dokazima, već jedino gnjusnim
lažima. Od tada pa do dana današnjega traje ista borba, istim metodama. Jedino
s tom razlikom što je današnja borba proširena na sve frontove. Čini se da
ulazi u završnu fazu.
Dragi
prijatelji, znam da nakon ovakvih tvrdnji i izlaganja obično dolazi pitanje: ako
je to tako, što nam je činiti? Da, dobro
ga je postaviti. Zašto? Pa zato što se dade primijetiti određena zbunjenost,
strah i nesigurnost kod branitelja istine. To je donekle opravdano. Branitelji
osjećaju da će im netko ugroziti ono za što su izložili sebe i svoje živote,
ono što im je dragocjeno i sveto kao što su život, brak, obitelj, djeca, dom i
domovina. Zašto? Pa zato što je razumski i emocionalno teško shvatiti i
prihvatiti prevrat koji se želi nametnuti. Teško je ostati miran i razborit
kada netko počne otvoreno govoriti da je istina laž, a laž istina, da je naša
priroda neprirodna, a da nam se ono što osjećamo kao neprirodno nudi kao
prirodno, poželjno, jednakovrijedno. I još k tomu da sve to treba ozakoniti i
ostaviti kao uzor generacijama koje dolaze. Zaista što možemo reći i što možemo
misliti o onima koji su se pobunili i okomili svim sredstvima na onoga koji je
Put, Istina i Život, dakle na našega Gospodina Isusa Krista? Hoće li zaista pravi
put zanijekati Put koji vodi u život vječni? Hoće li istina ustati na Istinu?
Hoće li život udariti na Život? Ne, nikada. To je u sebi proturječno i
nemoguće. Jedino onaj koji ide stranputicom želi i druge odvratiti od pravoga
Puta. Na Istinu ustaje onaj koji slijedi Lašca. Na Život udara onaj kojemu je
završetak u smrti. Teške riječi! Pa što onda? Zar ćemo zbog težine terapije
odbaciti zdravlje? Zar ćemo zbog težine pravog puta, skrenuti na put koji vodi
u smrt? Ne i ne. Po stoti put – ne! Stoga, "tko
ima uši, neka čuje!“ što nam predlaže
riječ Božja. Počujmo: „Jer
je mudrost gibljivija od svakog gibanja, ona proniče i prožima sve svojom
čistoćom. Jer je ona dah sile Božje i čist odvir slave Svemogućeg; zato je
ništa nečisto ne može oskvrnuti. Ona je odsjev vječne svjetlosti i zrcalo čisto
djela Božjeg, i slika dobrote njegove.
Jedna je, a može sve, i, ostajući u sebi, sve obnavlja. Ona prelazi od
naraštaja do naraštaja u duše svete i čini od njih Božje prijatelje i proroke.
Jer Bog ne ljubi nikoga osim onoga tko se druži s mudrošću. Ona je od sunca
sjajnija i nad sve zviježđe uzvišena; uspoređena sa svjetlošću, ona je
nadmašuje: jer svjetlost ustupa mjesto noći, dok zloća nema moći protiv
mudrosti“ (Mudr 7,24-30). Ova mudrost koja dolazi odozgor savjetuje nam da
budemo jasni i odlučni, beskompromisni i nepopustljivi, ustrajni i hrabri, da
budemo istinoljubivi i pravedni, da budemo strpljivi i milosrdni i nadasve da
budemo u miru. Teško? Pa što onda? Imaju li ovi savjeti neko argumentirano
opravdanje? Itekako! Čuli smo: zloća nema
moći protiv mudrosti! Dakle, ako se pouzdamo u mudrost odozgor, ako je
prihvatimo za voditeljicu naših misli, riječi i djela, imat ćemo i mir.
Čuli smo
također u prispodobi o žitu i kukolju kako sluge pitaju Gospodara: 'Hoćeš li, dakle, da odemo pa da ga
pokupimo?' A on reče: 'Ne! Da ne biste sabirući kukolj iščupali zajedno s njim
i pšenicu. Pustite nek oboje raste do žetve. U vrijeme žetve reći ću žeteocima:
Pokupite najprije kukolj i svežite ga u snopove da se spali, a žito skupite u
moju žitnicu. Što nam dakle savjetuje mudrost Božja? Savjetuje nam da ne
naglimo, da se ne pravimo sucima, da se ne pravimo znalcima, da čekamo vrijeme
žetve, kada će žeteoci učiniti ono što je pravedno. A dotle imajmo nadu da ipak
nije sve kukolj što trenutno mislimo da jest. Zar nisu neki, i to dobri i
pobožni ljudi, mislili da je Savao opasni kukolj kojega po svaku cijenu valja
ukloniti i počupati, pa čak i onda kad se obratio? Da, bilo je takvih. Na sreću
svih nas, nisu bili u pravu, tako da imamo na raspolaganju veliku posudu s
dragocjenim Božjim blagom. Zar bezbožni i pokvareni Augustin za neke nije bio
opasni kukolj kojega je trebalo iščupati i baciti u oganj? Na našu sreću to se
nije dogodilo. Radilo se ipak o žitu i to kakvom. Divljenja vrijednom. Zar i u
naše vrijeme nemamo sličnih najava promjene života? Zar se kod nekih ne nazire
čudesna preobrazba koja navješćuje da nije sve kukolj što se nekima činilo.
Za sve ljude
oko sebe imajmo samilosti i molimo dobroga Boga da nam se svima smiluje.
Nema komentara:
Objavi komentar