Dragi
prijatelji, Duh Božji svima daje spasonosni savjet govoreći nam: „PRIZNAJTE SILU BOŽJU!“ (Ps 68,35).
Priznajte silu Božju! Kako razumjeti ove riječi, ovu misao Duha Svetoga?
Vjerujem da ima i da će biti različitih reakcija na ovo što čujemo. Naime, oni
koji više vole rešetati riječ Božju, negoli da ona njih rešeta, u ovim će
riječima pronaći, ako ništa drugo, onda barem neku neugodnost ili nelagodu. U
čemu? U samom spominjanju sile. I još k tomu što tu silu trebaju priznati,
dakle, pokoriti joj se i podložiti. Kao eto, oni bi radije govorili o Božjoj
ljubavi, nježnosti, dobroti i milosrđu. A što je sa silom Božjom? Je li ona
nevažna, nebitna, opasna, loša? Kako čujemo, Duh je Božji smatrao potrebnim i
spasonosnim da nam, uza sve drugo, prenese i objavi i ovu riječ, ovaj pojam,
pojam sile Božje. To je nepobitna činjenica. Činjenica o kojoj se govori, pa
čak i pjeva kako u Bibliji tako i u našim duhovnim pjesmama. No, kako je uistinu
shvaćamo? Kako je praktično doživljavamo? Kako je, i da li je uopće praktično koristimo
u svom duhovnom životu? Na kraju: što ćemo s ovim savjetom: „priznajte silu Božju!“ (Ps
68,35)?
Neki
su sigurno, već odgovorili na ovo pitanje. Neki možda još pokušavaju naći pravi
odgovor. A neki ga možda nisu nikad ni postavili. No, bez obzira na trenutno
stanje svakog od nas, svi smo sada pred izazovom da se, ili po prvi put ili još
jednom odredimo prema ovom izazovnom pitanju, dakle, bilo da potvrdimo ono što
je već u nama, bilo da preispitamo svoj dosadašnji odgovor, bilo da po prvi
puta odgovorimo na njega. U svakom slučaju ovo je, kako rekoh, sasvim ozbiljan izazov
za svakog od nas. Stoga, svoje
razmišljanje, svoju analizu trenutnog duhovnog stanja u odnosu na riječi misli
vodilje, započnimo na način na koji nas potiče Duh Božji preko riječi koje
zapisa sv. Petar apostol u svojoj prvoj poslanici: „Ponizite se dakle pod snažnom rukom Božjom da vas uzvisi u pravo
vrijeme!“ (1 Pt 5,6). Nakon jedne izazovne misli, evo nam i druge isto
takve. Ponizite se pod snažnom rukom
Božjom! Poniziti se. A upravo nam se to ne da. Upravo nas to smeta i odbija
od ozbiljnijeg angažmana u vjerskom životu. Ponizite se. I to kako? Pod snažnom
rukom Božjom! Snažna ruka Božja! Što li ona znači? Nisam li zbog njezine snage pod
određenim pritiskom te se pitam: što mi ona sve može učiniti, što mi sprema?
Da,
dragi prijatelji, sve bi nas ovo trebalo potaknuti da, kao što rekoh, sasvim
ozbiljno i temeljito provjerimo kako živimo svoj ovozemaljski život i kako se
pripremamo za onaj vječni. Svima nam je više nego jasno da vrijeme teče, ističe
i jednom će posvema isteći. Ostaje samo vječnost. Kakva? Ostaje nam samo ono
stanje koje smo si svjesno i slobodno izabrali u ovozemaljskom životu. Stoga se
Bog, naš dobri otac, pobrinuo da nam, na ovaj ili onaj način, dade smjernice,
putokaze, savjete, upute, da nam pruži potrebnu pomoć kako bi izabrali pravu
stranu, pravi put, put koji vodi u nebesko kraljevstvo koje On „pripravi onima koji ga ljube“ (usp. 1
Kor 2,9). Stoga, sa sigurnošću možemo reći da se radi o velikoj sotonskoj
obmani kada pokušavamo rešetati riječ Božju, kad je obezvrjeđujemo i
zanemarujemo, kada ne dopuštamo da nas ona oblikuje i vodi na svoj specifični
način.
Zašto
dakle, trebamo priznati silu Božju? Zašto se trebamo poniziti pod snažnom rukom Božjom? I tko sve treba priznati
silu Božju i poniziti se pod
snažnom rukom Božjom? Tko? Oni koji ga ljube? Da, oni. Ali ne samo oni, već
i oni koji ga ne ljube, koji mu se rugaju i suprotstavljaju, koji ga mrze i oni
će morati prignuti svoje oholo koljeno pred njim i svojim također oholim
jezikom priznati Isusa Krista Gospodinom i Bogom. Iz svega ovoga kao i iz
zdrave logike jasno i nedvosmisleno proizlazi da je sve u Bogu i sve što
proizlazi iz njega dobro, sveto, spasonosno, zadivljujuće, ugodno i savršeno.
Pa tako i njegova božanska sila. Njegova je sila svemoćna i svevladajuća. Nitko
i ništa, ni sve druge sile zajedno ne mogu je nadvladati, niti onemogućiti plan
njegove svete volje. Stoga se ozbiljno moraju zamisliti i na vrijeme se
preispitati oni kojima smeta sila Božja i kojima se ne da priznati je, pokoriti
joj se i podložiti. Kako bi to izgledalo
kad Bog ne bi bio svesilan, odnosno svemoćan? Kako bi to izgledalo da neka
druga, odnosno nečija druga sila može spriječiti Boga i onemogućiti ga u
njegovim naumima? Bi li to onda uopće bio Bog? Ili bi bio samo jedan od mnogih
koji se međusobno bore i otimaju za prevlast, kako nam govore mnogobožačke
mitologije?
No,
na našu sreću, dakle, na sreću onih koji priznaju silu Božju: „naš je
Gospodin velik, hvale predostojan, strašniji od svih bogova! Ništavni su svi
bozi naroda. Gospodin stvori nebesa! Slava je i veličanstvo pred njim, sila i sjaj u Svetištu njegovu“, kako
čitamo u (Ps 96,4-6). Dakle, bogovi ne postoje. Nažalost postoje protivnici
Božji, duhovi protivni Bogu. Postoje i oni među nama koji su se dali zavesti od
njih i pridružili im se u njihovim suludim naumima. Naime, svi oni zajedno udružuju
svoje sile i moći kojima se suprotstavljaju Bogu, kojima žele nadvladati Boga i
zauzeti njegovu poziciju u svijetu. A što mogu? Mogu se samo zauvijek tragično upropastiti.
Dragi
prijatelji, podsjetimo se i još se bolje upoznajmo s nekim konkretnim
situacijama djelovanja sile Božje u svijetu. Prije svega, njegova se sila
pokazuje u stvaralačkom činu, dakle kad su stvarani nebo i zemlja. Njegova sila
je stvaralačka i dobrohotna. Stoga, autor knjige Mudrosti polemizira s onima
koji vide stvorenja, a ne vide Stvoritelja, te im kaže: „Ako vas je zadivila sila i snaga stvorenja, morali ste iz toga
zaključiti koliko je tek silniji njihov
stvoritelj. Jer prema veličini i ljepoti stvorova možete, po sličnosti,
razmišljati o njihovu Tvorcu“ (usp. Mudr 13,2-5). Čudesnost sile Božje
susrećemo i u trenutku kada započinje novo stvaranje, tj. u trenutku začeća,
odnosno utjelovljenja Sina Božjega. Anđeo Gabrijel dolazi Djevici Mariji i
govori joj da je Bog poziva da postane majkom samog Sina Božjega koji će se
utjeloviti i postati čovjekom. „Nato će
Marija anđelu: "Kako će to biti kad ja muža ne poznajem?" Anđeo joj
odgovori: "Duh Sveti sići će na te i sila
će te Svevišnjega osjeniti. Zato će to čedo i biti sveto, Sin Božji“ (Lk
1,34-35). Kao što čujemo sila Božja stvorila je stari svijet koji se zbog
grijeha urušio, a ta ista sila stvorila je i novi, vječni i neuništivi svijet
koji započinje pristankom Djevice Marije, odnosno utjelovljenjem Sina Božjega
Isusa Krista i dovršava se njegovim drugim dolaskom na svijet, tj. uspostavom
kraljevstva Božjega svugdje i posvuda. A Gospodin o tom kraljevstvu reče ovako:
„A od dana Ivana Krstitelja do sada
kraljevstvo nebesko silom se probija
i siloviti ga grabe“ (Mt 11,12).
Sila? Po svemu
što čujemo i po onomu što iz iskustva znamo, sila je potrebna, štoviše, ona je neophodna
za bilo koji čin, bilo u fizičkom, bilo u duhovnom smislu. Silu još imenujemo
riječima moć i snaga. Iz ovih Gospodinovih riječi dade se zaključiti kako nas
riječ sila više asocira na nešto duhovno, nutarnje, nešto što dominira, stvara
odluke i realizira ih. Bog je u svom naumu stvorio bezbroj bića darujući im slobodnu
volju i određenu silu kojima se ta slobodna bića služe u svom djelovanju. I kad
se slobodno biće opredijeli protiv Boga, ono to čini slobodno i silom koju ima
u sebi, svojom silom. Kao što znamo, to se dogodilo palim, odnosno pobunjenim
anđelima i ljudima. Na taj su se način osobne sile suprotstavile Božjoj sili. I
naravno došlo je do sukoba koji se manifestira na razne načine i u različitim
intenzitetima. I dok god je vremena, te sile će se sukobljavati i nastojati da
istisnu jedna drugu. Netko će se s pravom zapitati kako je uopće moguć sukob
između Božje svemoćne sile i bilo koje druge sile kad znamo da je sila Božja u
jednom trenu moćna poništiti i uništiti bilo koju silu ili skup svih sila
zajedno? Sukob je moguć zato što Božja sila nije nasilna, nije sila koja želi
dominirati prisilom, već je ona sebedarujuća sila, slobodna sila koja se daruje
drugima, sila koja rađa život, postojanje, trajnost, vječnost sa svim što je
potrebno za beskrajnu i neograničenu sreću. Naprotiv, osobe koje su se
slobodnom voljom opredijelile protiv Boga, svoje sile koriste protiv sile Božje
i protiv njegova plana, protiv njegove volje koja uvijek i jedino smjera ka dobru
za sve i svakoga. Stoga nas Gospodin Isus poučava da se i njegovo kraljevstvo
silom probija do nas kroz suprotne sile, a mi ga možemo ugrabiti jedino ako smo
siloviti, ako upotrijebimo od Boga darovanu silu. Stoga je veoma važno da ovo
zamijetimo i zapamtimo. Zašto? Pa zato što su neki među nama previše opušteni i
olako shvaćaju ovozemaljski život, nadajući se da će ih netko bez njihova
truda, bez upotrijebljene vlastite sile i istinske želje jednostavno ubaciti u
kraljevstvo nebesko kao neku vreću. A Gospodin Isus nam je jasno i
nedvosmisleno rekao: „Neće u kraljevstvo
nebesko ući svaki koji mi govori: `Gospodine, Gospodine!`, nego onaj koji vrši
volju Oca mojega, koji je na nebesima“ (Mt 7,21). A vršiti volju njegova
Oca ne možemo bez truda, napora, bez žrtve, bez one nutarnje sile koja u nama
dominira. Ostaje nam razmisliti i dobro provjeriti koja sila dominira u našim
mislima, riječima i djelima. Naravno, odgovor je da je to naša sila. Da, to je
naša sila. Ali se trebamo upitati, je li ona u savezu s Božjom silom, s Božjom
voljom ili s nečijom drugom? U starom zavjetu, od Boga nadahnuti ljudi često su
narodu dozivali u pamet da je Bog svet, dobar, ali istodobno i moćan i silan i
da toga Boga ne možemo izigravati, omalovažavati, varati i tome slično. Tako u
psalmu 68., iz kojeg smo uzeli misao vodilju ovoga susreta, čitamo: „Priznajte silu Božju! Nad Izraelom veličanstvo njegovo, u oblacima sila njegova! Strašan je Bog iz svojega
Svetišta. Bog Izraelov daje moć i silu
narodu svojemu. Blagoslovljen Bog!“ (Ps 68,35-36).
Još se jednom
zapitajmo: tko danas na pravi način i u potpunosti priznaje silu Božju? Naravno,
neka svatko odgovori prije svega u svoje ime. Upiranje prsta u druge ne doprinosi
pozitivnom rješenju. Nažalost, i u ovome Božjem zahtjevu mnogi su zakazali. Ne
toliko u teorijskom smislu, koliko u praktičnom. No, zato su se suprotne sile ujedinile
i jurišaju na one koji su još vjerni Bogu, nastojeći da ih pridobiju u svoj
savez. To je savez ili koalicija protiv Boga, protiv njegovih zapovijedi i
njegove volje. To je koalicija koja se na različite načine oglašava, ali joj je
cilj uvijek isti. Koji i kakav? Upravo onakav kakav spominje Duh Božji, a to zapisa
sveti Luka u Djelima apostolskim: „Zašto
se bune narodi, zašto puci ludosti snuju? Ustaju kraljevi zemaljski, Knezovi se
rote protiv Gospodina i protiv Pomazanika njegova. Rote se, uistinu, u ovome
gradu na svetog Slugu tvoga Isusa, kog pomaza, rote se Herod i Poncije Pilat
zajedno s narodima i pucima izraelskim da učine što tvoja ruka i tvoja volja
predodredi da se zbude“ (Dj 4,25-28). Da, kraljevi i knezovi zemaljski,
vladari politike i gospodarstva, biznisa i zabave, izabrani na ovaj ili onaj
način, ustaju, rote se i svim silama nastoje da preuzmu kormilo ovoga svijeta u
svoje ruke. Sami po sebi su nemoćni za takav prevrat. Njihova sila je nemoćna
pred silom Božjom, ali oni ne odustaju od svojih zlih nauma da upropaste što
više djece Božje. I što se događa? Nažalost, neki su dopustili da ih kraljevi i
knezovi ovoga svijeta privuku u svoj savez protiv Boga i njegovih planova sa
stvorenim svijetom i to za sitna i vremenita zadovoljstva. Doduše u zadnje
vrijeme, zavedeni tzv. birači širom svijeta uviđaju što im donosi taj savez, ta
koalicija i pokušavaju se izvući, ali vidimo da to ne ide nimalo lako. Štoviše,
uzurpatori vlasti ni ne pomišljaju da vrate vlast, tj. silu i moć odlučivanja
onima od kojih su ih prijevarom dobili. Žrtve se množe od juga do sjevera, od
istoka do zapada. No, oni koji priznaju silu Božju i koji joj se pokoravaju znaju
da od Boga primaju silu i moć kojom se odupiru svim navalama Zloga. Zbog svega
što smo čuli u ovom susretu, još se jednom zapitajmo: kako to da svatko od nas
traži i želi posjedovati određenu silu, snagu i moć, naravno što veću i jaču od
drugih, a nećkamo se priznati silu Božju i podložit joj se? Dakle, po nekima,
svi bi mi trebali biti moćni i silni, a jedino bi Bog trebao biti ograničen i
ako je ikako moguće podložan našoj sili. Odakle nam stižu ovakve namisli,
ideje, želje i riječi? Nadam se da znamo. Kao što znamo da se: „Krist Isus: On, trajni lik Božji, nije kao
plijena držao svoje jednakosti s Bogom, nego sam sebe "oplijeni"
uzevši lik sluge, postavši ljudima sličan; obličjem čovjeku nalik, ponizi sam
sebe, poslušan do smrti, smrti na križu. Zato Bog njega preuzvisi i darova mu
ime, ime nad svakim imenom, da se na ime Isusovo prigne svako koljeno
nebesnika, zemnika i podzemnika. I svaki će jezik priznati: "Isus Krist
jest Gospodin!" - na slavu Boga Oca“ (usp. Fil 2,5-11). Ovo je dakle
Božja svemoć koju trebamo priznati i podložit joj se, a ne podlagati se sili
koja je stečena, zapravo ugrabljena prijevarom zavedenih ljudi.
Nema komentara:
Objavi komentar