ZNAK
Mi ljudi smo razumna bića koja
komuniciraju znakovima. A iskazujemo ih na ovaj ili onaj način. A njih je
mnogo. I Bog se također služi znakovima bilo da nam se osobno objavljuje, bilo
da nam nešto poručuje preko riječi, ili pak preko znakova vremena.
Premda neke znakove svakodnevno
upotrebljavamo oni ipak u sebi katkad kriju neku tajnu i to ne samo onda kad se
radi o tajanstvenim, već kad se radi i o običnim znakovima. Zar često ne kažemo
drugome: Što ti to znači? Ili: Što si time htio reći? Ponekad nam je, dakle
potrebno dodatno tumačenje da bi mogli razumjeti onoga koji nam šalje neki
znak.
Znakovi nam pomažu shvatiti ono
što je teže protumačivo. Oni su ponekad nužnost, ponekad sigurnost, ponekad
potvrda, a ponekad su, ako ih pošto poto tražimo, izraz nepovjerenja. Ako je
čovjek nesiguran onda treba znakove koji će mu govoriti je li na dobrom putu
ili ne.
Kad je u pitanju vjera, ona je
prepuna znakova. Tako za sakramente kažemo da su vidljivi znakovi nevidljive
Božje milosti. Za Isusova čudesa kažemo da su znakovi njegove božanske moći.
Ali kad čujemo da je sam Isus znak, onda je to zapravo više od znaka.
Da se uvjerimo u to, pozorno
poslušajmo kratki izvještaj iz Lukina evanđelja pod naslovom Šimunovo
proroštvo: «Živio tada u Jeruzalemu
čovjek po imenu Šimun. Taj čovjek, pravedan i bogobojazan, iščekivaše Utjehu
Izraelovu i Duh Sveti bijaše na njemu. Objavio mu Duh Sveti da neće vidjeti
smrti dok ne vidi Pomazanika Gospodnjega. Ponukan od Duha, dođe u Hram. I kad
roditelji uniješe dijete Isusa da obave što o njemu propisuje Zakon, primi ga
on u naručje, blagoslovi Boga i reče: 'Sad otpustaš slugu svojega, Gospodaru,
po riječi svojoj, u miru! Ta vidješe oči moje spasenje tvoje, koje si pripravio
pred licem svih naroda: svjetlost na prosvjetljenje naroda, slavu puka svoga
izraelskoga.' Otac njegov i majka divili se što se to o njemu govori. Šimun ih
blagoslovi i reče Mariji, majci njegovoj: 'Ovaj je evo postavljen na propast i
uzdignuće mnogima u Izraelu i za znak osporavan – a i tebi će samoj mač
probosti dušu – da se razotkriju namisli mnogih srdaca!'» (Lk 2,25-35).
Budući da nam evanđelist u
nekoliko navrata govori o Šimunu kao Božjem čovjeku, kojeg nadahnjuje i vodi
sam Duh Sveti, ovim riječima trebamo dati punu pozornost. Starac Šimun potaknut
Duhom Svetim u malom djetetu Isusu prepoznaje Pomazanika Gospodnjega, tj.
Mesiju kojeg su generacije i generacije Izraelaca željno iščekivale. On je zbog
toga silno radostan i u miru može napustiti ovaj svijet. Ali prije nego što ga
napusti, Duh Sveti preko njega šalje još jednu vrlo važnu poruku: 'Ovaj je evo
postavljen na propast i uzdignuće mnogima u Izraelu i za znak osporavan – a i
tebi će samoj mač probosti dušu – da se razotkriju namisli mnogih srdaca!'
Svaki nas znak upućuje na nešto drugo ili na nekoga drugoga. Iako možemo reći da
je Isus znak Božji, dakle znak koji upućuje na Boga, ipak u ovom slučaju Isus
je i znak i sama stvarnost koju znak označava. U ovom odlomku iz evanđelja čuli
smo da je postavljen na uzdignuće, to nam je posve razumljivo. Ali kako to da
je Isus postavljen i na propast mnogima? Zar Isus nije Spasitelj svih ljudi? Je
li to samo znakovit govor starca Šimuna kojeg treba nekako drugačije prevesti?
Možda onako kako bi odgovaralo današnjem slobodoumnom čovjeku? A što bi tek
trebalo značiti da je Isus osporovani Znak? Nije li to slikovit izraz koji
označava samo različitost mišljenja i ništa više? Po mom uvjerenju nikakav
prijevod Šimunovih riječi nije potreban. Da je rekao čistu i veliku istinu
svjedoči cijeli Isusov život, kao i život svih onih koji su prihvatili njegov
način života. Gdje? Kada? I kako se to vidi? Čim se rodio postao je Znak
osporavani. Kralj Herod u njemu vidi onoga koji mu ugrožava kraljevski
prijesto. Da misli i osjeća posve ozbiljno vidi se po tome što je dao pobiti
svu djecu do dvije godine u Betlehemu ne bi li među njima ubio i svog navodnog
konkurenta. Isto tako na početku svog javnog djelovanja Isus se susreće s onima
koji Ga ne prihvaćaju i ne žele za Mesiju tj. za Spasitelja. Odmah čim su ga
čuli i vidjeli imali su nešto protiv Njega. Izgleda da im se nije sviđalo to
što im je govorio. A govorio je: «Duh
Gospodnji na meni je jer me pomaza! On me posla blagovjesnikom biti siromasima,
proglasiti sužnjima oslobođenje, vid slijepima, na slobodu pustiti potlačene,
proglasiti godinu milosti Gospodnje» (Lk 4,16-19; Iz 61,1-2).
Nakon ovih riječi za koje su,
doduše, rekli da su divne i krasne, slašatelji Nazareta, s kojima je zajedno
živio, počeli su se sumnjičavo pitati: «Nije
li ovo sin Josipov?» Na to im Isus odgovara kako nijedan prorok nije dobro
došao u svom zavičaju i u svojoj kući. A evanđelist Luka nam ovako opisuje kraj
tog neobičnog susreta: «Čuvši to, svi se
u sinagogi napune gnjevom, ustanu, izbace ga iz grada i odvedu na rub brijega
na kojem je sagrađen njihov grad da ga strmoglave. No On prođe između njih i
ode» (Lk 4,28-30). Zaista neobičan događaj. U susretu s Onim koji je
ispunjen Duhom Svetim radi toga da proglasi oslobođenje sužnjima, da vrati vid
slijepima, da na slobodu pusti potlačene, neki se pune gnjevom. I to ne bilo
kakvim, već takvim gnjevom koji ga želi strmoglaviti u provaliju.
Što misliti o Isusu kao osporavanom Znaku?
Taj izraz je upotrijebio već starac Šimun prilikom Isusova prikazanja u hramu.
No, ni nakon dvije tisuće godina ništa nije izgubio na aktualnosti. Naprotiv,
iz dana u dan se potvrđuje njegova proročanska vizija. Ivan evanđelist nam
donosi Isusove riječi kojima On na neki način objašnjava zašto je postao Znak
osporavanja. I kaže ovako: «Svjetlo
istinsko koje prosvjetljuje svakog čovjeka dođe na svijet; bijaše na svijetu i
svijet po njemu posta i svijet ga ne upozna. K svojima dođe i njegovi ga ne
primiše. A onima koji ga primiše podade moć da postanu djeca Božja: onima koji
vjeruju u njegovo ime, koji su rođeni ne od krvi, ni od volje tjelesne, ni od
volje muževljeve, nego – od Boga» (Iv 1,11-13).
Ni po njegovom vanjskom izgledu
(odnosno porijeklu) ljudi njegova vremena nisu ništa mogli zaključiti o
njegovom poslanju. Ali su mu se svejedno vrlo žestoko suprotstavljali. I to
tako žestoko da su ga zamrzili i na kraju ubili, pribivši Ga na križ da umre na
najteži mogući način.
Zašto su bili tako okrutni prema
Njemu? Očito je i njima Isus nešto ugrožavao. Međutim, nisu Ga svi tako
doživljavali. Nekima njegova pojava i riječi nisu ni malo smetali da u njemu
prepoznaju svoga Boga i Spasitelja. Kako to? Zar je On jednima govorio jedno, a
drugima nešto drugo? Ne. On je svoju istinu javno iznosio pred svima. Svi su Ga
jednako slušali i gledali, a ipak su tako različito reagirali. Zašto? Sam Isus
daje nam odgovor. Tako čitamo u Ivanovu evanđelju kako se obraća onima koji su
ga htjeli ubiti i kako ih pokušava uvjeriti da je On zaista Sin Božji: «Pa i Otac koji me posla sam je svjedočio za
mene. Niti ste glasa njegova ikada čuli niti ste lica njegova ikada vidjeli, a
ni riječ njegova ne prebiva u vama jer ne vjerujete onomu kojega on posla. Vi
istražujete Pisma jer mislite po njima imati život vječni. I ona svjedoče za
mene, a vi ipak nećete da dođete k meni da život imate. Slave od ljudi ne
tražim, ali vas dobro upoznah: ljubavi Božje nemate u sebi. Ja sam došao u ime
Oca svoga i vi me ne primate. Dođe li tko drugi u svoje ime, njega ćete
primiti. Ta kako biste vi vjerovali kad tražite slavu jedni od drugih, a slave
od Boga jedinoga ne tražite» (Iv 5,37-44).
Evo, ovako je Isus odgovorio onima
koji ga nisu trebali i onima koji su se ispunjali srdžbom na Njega i na ono što
im je govorio dok je još hodio ovom zemljom. No što je s nama danas? Ima li i
danas onih kojima je Isus nezanimljiv i dosadan? Ima li i danas onih koji bi
voljeli da se o njemu ne govori? Ima li i danas onih koji radije slušaju sami
sebe ili bilo koga drugog nego li Njega? Ima li i danas onih koje hvata bijes
kad čuju njegove riječi, njegove zapovijedi i upozorenja? Ima li i danas onih
koji ga grde, pljuju po njemu i psuju Ga? Ima li i danas onih koji bi ga
ponovno razapeli kad bi mogli? Treba li davati odgovor na ova pitanja? Nažalost
ne. Odgovor je toliko očit da ne treba ni dodatna objašnjenja. No, što bi Isus
današnjim mrziteljima poručio? Kako bi objasnio njihovo ponašanje?
Svojim apostolima je ovako
govorio: «Ako vas svijet mrzi, znajte da
je mene mrzio prije nego vas. Kad biste bili od svijeta, svijet bi svoje
ljubio; no budući da niste od svijeta, nego sam ja vas izabrao iz svijeta, zbog
toga vas svijet mrzi. Sjećajte se riječi koju vam rekoh: 'Nije sluga veći od
svoga gospodara.' Ako su mene progonili, i vas će progoniti; ako su moju riječ
čuvali, da i vašu će čuvati. A sve će to poduzimati protiv vas poradi imena
moga jer ne znaju onoga koji mene posla. Da nisam došao i da im nisam govorio,
ne bi imali grijeha; no sada nemaju izgovora za svoj grijeh» (Iv 15,18-22).
Isus dobro poznaje ljudska srca i
ljudske misli. On zna što im treba reći. On zna da nema niti smije biti
kompromisa sa zlom ni pod cijenu života. Isus nije zašutio ni pred najvećim
moćnicima svijeta koji su mu radili o glavi. Onima koji su mu
javili: «'Otiđi, otputuj odavde jer te
Herod hoće ubiti' rekao je ovako: 'Idite i kažite toj lisici: 'Evo izgonim
đavle i liječim danas, sutra, a treći dan dovršujem. Ali danas, sutra i
prekosutra moram nastaviti put jer ne priliči da prorok pogine izvan
Jeruzalema»
Slično je postupio i njegov
preteča Ivan Krstitelj kad je tom istom Herodu rekao: «Ne smiješ imati žene brata svojega!» (Mk 6,18). Isto je bilo pod
cijenu života. Herod je ubio Ivana, ali nije mogao i neće nitko i nikad moći
ubiti glas Božje zapovijedi: Ne smiješ imati žene brata svojega! Ne sagriješi
bludno! Taj glas je progonio Heroda do smrti, a vjerojatno i poslije smrti. Taj
glas progoni i sve one koji postupaju kao on. Taj glas se ne može ušutkati bez
obzira koliko ga mi ušutkivali ili začipali uši da ga ne čujemo. Neobično je da
Isus dolazi među ljude kao Učitelj i Spasitelj, a da ga oni mrze, progone i
ubijaju. No to su činjenice koje se ne mogu zanijekati i koje nam mnogo toga
govore. U ovo sveto korizmeno vrijeme valja o njima razmišljati. Valja sebi
postaviti otvoreno pitanje: Tko je za mene Isus? Što mi On znači u životu? Što
mi poručuje ove korizme? Što mi poručuje? A On govori. On nas opominje iz silne
brige i ljubavi prema nama. Otvorimo uši svoga srca možda ćemo čuti kako nam
govori možda ovako ili slično: ''Što ste učinili s mojom rječju? Jeste li je
čuli i razumjeli? Znate li da sam došao među vas, i postao jedan od vas zato da
uklonim sve ono što vas je dijelilo od Boga, vašega Oca kako bi jednoga dana
svi postali sinovi i kćeri Božje? Ili je možda ta nevjerojatnost razlog da ste
ostali gluhi na ovu tako veliku i tako radosnu vijest? Je li ovaj navještaj
izazvao kod mnogih revolt protiv Mene i moje radosne vijesti? Jesam li postao
Znak osporavan, zato što sam navijestio to neshvatljivo jedinstvo između mene i
vas, između Boga i čovjeka? Jesam li zbog toga na sebe navukao gnjev onih koji
nisu dolazili k Bogu niti drugima dopuštali da dođu? Jesam li bio progonjen i
na kraju ubijen, zato što sam htio maknuti razdjelnicu koja je dijelila čovjeka
od Boga? Jesam li i danas neprihvaćen od mnogih upravo zbog toga? Jesam li i
danas Znak osporavani zato što poručujem: Obratite se! Promijenite svoj život!
Ostavite uživanja u grijehu! Jesam li i danas Znak osporavanja zato što
nedvosmisleno i odlučno zapovijedam: Ne smiješ krasti! Ne smiješ ubijati! Ne
smiješ bludno griješiti! Jesam li i danas Znak osporavanja zato što upozoravam:
Prihvatite žrtvu i pokoru! Prihvatite svaki dan svoj križ i slijedite Me! Ja
vas vodim svome i vašem Ocu. Ja želim da i vi budete gdje sam i Ja!? Ne progone
li Me i danas mnogi zbog tih riječi? Nisu li neki puni gnjeva zato što im
remetim uživanja u strastima grijeha? Nisu li Mi mnogi zatvorili vrata svoga
srca zbog toga? Ne dolaze li i danas do mene neshvatljivo strašne riječi koje
mi neki upućuju: Idi Isuse kamo hoćeš. Pusti nas da živimo svoj život. Mi Te ne
trebamo. Mi Te ne želimo!? Nisu li i danas vrlo aktualne riječi Svetog Pisma:
Svojima dođe, a njegovi Ga ne primiše? Ne ljute li se mnogi upravo na riječi:
Vi ste moji!? I zaista ostaje samo još jedno pitanje koje vam mogu postaviti:
Kuda idete vi za koje sam život svoj dao?''
Vjerujem da ćete se složiti sa
mnom kako valja sebi dati iskren i pošten odgovor jer od njega ovisi hoće li
Isus za nas biti uzdignuće ili propast. Valja dati iskren odgovor na vrijeme
jer smo čuli da će se razotkriti namisli mnogih srdaca. Ne daj Bože, da bude
kasno! Ne daj, Bože, da jedno govorimo, a drugo mislimo. Ne daj, Bože, da samo
u pjesmi pjevamo Isuse, volim Te! A u životu …
Nema komentara:
Objavi komentar