subota, 17. siječnja 2015.

„NEMA MIRA OPAKIMA, KAŽE GOSPODIN“ (Iz 48,22).



„NEMA MIRA OPAKIMA, KAŽE GOSPODIN“ (Iz 48,22).



U psalmu prvom, riječ Božja za njih još kaže: „Opaki su k'o pljeva što je vjetar raznosi. Stoga se neće održati na sudu, kao ni grešnici u zajednici pravednih. Jer Gospodin zna put pravednih, a propast će put opakih“ (usp. Ps 1,4-6).
       Zašto govoriti o opakosti i opakima? I što je zapravo opakost i tko su ti opaki? Kako se postaje opak? Zašto, dakle govoriti o ovome? Pa, jednostavno zato što je opakost opaka. Zato što je okrutna i ohola. A može se, na ovaj ili onaj način privući svakom od nas i zarobiti nas. Najprije u blažem obliku, a onda malo pomalo rasti sve do opasnih razmjera. Koliko opasnih? Riječ Božja u knjizi Izreka kaže: „Duša opakoga želi zlo: u njega nema samilosti ni za bližnjega“ (Izr 21,10). Duša opakoga želi zlo! Može li se nekoga okvalificirati težim riječima od ovih koje smo upravo čuli? Teško. Ako ozbiljnije promislimo o ovim riječima, obuzet će nas neka tajnovita, ali tako realno hladna jeza. Ako je tako, onda i treba biti tako. Naime, svaka je riječ Božja, pa tako i ova, do nas došla upravo zbog toga da nas trgne iz mlakosti koja nas zna obuzeti. Uostalom, za nju se kaže ono što smo već toliko puta čuli: „Živa je, uistinu, Riječ Božja i djelotvorna; oštrija je od svakoga dvosjekla mača; prodire dotle da dijeli dušu i duh, zglobove i moždinu te prosuđuje nakane i misli srca. Nema stvorenja njoj skrivena“ (Heb 4,12-13). Između ostaloga, zbog ovih karakteristika, ona je kod nekih omalovažena, kod drugih ocrnjena, a kod trećih omražena. Dakle, ona prosuđuje nakane i misli srca. Ona prosuđuje kakvo je čije srce. Ona kaže tko je opak i što znači njegova opakost ovim jednostavnim, ali snažnim riječima tako da se do srži stresemo kad ih čujemo: Duša opakoga želi zlo! Ima li danas ljudi čije duše žele zlo?
Nemojmo žuriti s odgovorom. Zašto? Zato što nam se odgovor može nametnuti bez dovoljnog obrazloženja, bez dovoljne spoznaje. Naime, svi primjećujemo da neki ljudi čine zlo, a među njima smo i mi. Trebamo li onda sve nas proglasiti opakima u smislu misli vodilje? Naravno da ne trebamo. Ovime ne mislim ništa ublažavati. Naprotiv, želim da do same srži shvatimo svu opakost opakosti, da shvatimo otkud, zapravo od koga dolazi i koji joj je cilj. Ako je ispravno shvatimo, čuvat ćemo je se više od smrti. Zašto? Zato što ona donosi drugu, vječnu smrt o kojoj govori knjiga Otkrivenja ovako: „Kukavicama pak, nevjernima i okaljanima, ubojicama, bludnicima, vračarima i idolopoklonicima i svim lažljivcima udio je u jezeru što gori ognjem i sumporom. To je druga smrt“ (Otk 21,8). A duša opakoga želi sve ovo – želi nevjeru, okaljanost, ubojstva, bludničenja, vračanja, idolopoklonstva, laži kao i sve ostalo što se imenuje pojmom zla. Nakon ovoga vjerojatno naslućujemo što znači opakost, što znači biti opak. Biti opak, to je nešto strašno, neshvatljivo strašno. Opakost je nezasitna i uvijek traži i izmišlja nova zla. Mi toga moramo postati na vrijeme svjesni da ne bismo kojim slučajem potpali pod utjecaj njene okrutnosti. Koji je krajnji smisao opakosti? Krajnji smisao je činiti zlo radi zla. Opakima je zlo postalo hrana i piće, radost i zabava, uspjeh i ponos. Bože, sačuvaj! Bože, sačuvaj nas od opakosti i od opakih! Bože, sačuvaj nas od onih čije duše žele i čine zlo! Naravno, ovakvi i njima slični molitveni zazivi imaju smisla tek onda kada se jasno i nedvosmisleno odreknemo svoje vlastite opakosti. Naime, nema opravdanih ili manje štetnih opakosti, kako neki misle. U svakoj se nalazi smrtni otrov.  
Ako smo po savjesti uvjereni da u nama trenutno ne stoluje opakost o kojoj govori misao vodilja, to ne znači da ne trebamo biti pozorni na svoje misli, riječi i djela. Naprotiv: „Tko dakle misli da stoji, neka pazi da ne padne“ (1 Kor 10,12). Stoga je od velike važnosti naša svakodnevna molitva da nas Bog sačuva od svakog oblika opakosti, da nam sačuva dušu od zlih želja. I zaista nemamo druge zaštite protiv ove paklenske zaraze, osim redovitog sakramentalnog života. Riječ Božja bdije nad nama i poručuje nam ovako: „Pazite, braćo, da ne bi u koga od vas srce bilo opako, nevjerno, odmetnulo se od Boga živoga“ (Heb 3,12). Da, pazimo braćo i sestre na ovo što smo čuli od Duha Svetoga.
Što znači da nema mira opakima? Kao što se dobri i sveti radosno kupaju u dobroti i svetosti, tako se isto opaki utapaju u opakosti i zloći. Dobrota i svetost prožeti su mirom, srećom, zadovoljstvom i ljubavlju, a opakost je prožeta stalnim nemirom, nezadovoljstvom i mržnjom. Dobri šire dobrotu prema svima i svakome, a opaki pokušavaju nauditi svima. Evo što još kaže riječ Božja o opakima koji ustraju u svojoj opakosti. U knjizi Mudrih izreka čitamo i ovo: „Opakoga će uhvatiti njegova zloća i sapet će ga užad njegovih grijeha. Umrijet će jer nema pouke, propast će zbog svoje goleme gluposti“ (Izr 5,22-23).
Dragi prijatelji, potrudimo se do boli biti iskreni u svemu, a pogotovo u ovim stvarima koje se izravno tiču naše vječnosti. Kako je moguće, zapravo, kako smo uopće došli u situaciju da nas riječ Božja mora tako dugo i tako ozbiljno uvjeravati da je zloća i opakost otrov koji nam ništi ovozemaljski život i priprema vječnu smrt? Kako je moguće da ovako jasne riječi Božje o sudbini opakoga na neke uopće ne djeluju? Oni i dalje ustraju u svojim opakim zlodjelima. Kako se ne boje? Zato što su hrabri? Ne, već zato što su zavedeni, ispražnjeni od dobra i zaglupljeni zlom.  Objašnjenje porijekla ove goleme gluposti opakih nalazimo u knjizi Mudrosti gdje se kaže da „mudrost ne ulazi u dušu opaku i ne nastanjuje se u tijelu grijehu podložnu“ (Mudr 1,4). Nije nikakav problem uočiti kako opaki posjeduju ne mala znanja, kojekakva umijeća i sposobnosti, ali će ipak propasti zbog svoje goleme gluposti. Oni nemaju mudrost koja je dar Duha Svetoga i stoga sve ostalo što posjeduju zloupotrebljavaju protiv drugih i na kraju sami sebe upropašćuju. Sve im se obije o glavu. A zašto nemaju mudrosti Duha Svetoga? Čuli smo: zato što „mudrost Božja ne ulazi u dušu opaku i ne nastanjuje se u tijelu grijehu podložnu“ (usp. Mudr 1,4). Dakle, evo nam savršeno jasne poruke. Grijeh možemo učiniti jer smo grješnici, ali ni pod koju cijenu ne smijemo postati opaki i dopustiti da se grijeh u nama nastani kao u svom stanu i da nas sapne odnosno sveže svojom užadi. Jao čovjeku koji postane svezano vlasništvo Zloga! Što nam je činiti? Počujmo proročku riječ: „Operi opačinu sa srca svoga, Jeruzaleme, da bi se spasio. Dokle će se u grudima tvojim misli zločinačke gnijezditi?“ (Jr 4,14). Dakle, grijeh trebamo odstraniti čim se pojavi i ne dopustiti mu da pusti korijenje u našoj duši i tijelu, da se ugnijezdi. A zatim svakodnevnom molitvom i dobrotom zapriječiti mu prilaz našem srcu. Neka naše srce, duša i tijelo postanu stalno prebivalište molitve i dobrote. Tj. neka molitva i dobrota postanu nerazdvojna sastojnica naše vjerničke naravi. Zapravo, ovo je put svetosti na koji smo jasno i otvoreno pozvani od našega Boga.
Dragi prijatelji, uza sve ovo što smo čuli i što vidimo, jasno zapažamo da su opaki tu i da se uspijevaju nametnuti u društvu i to na svim područjima i svim razinama ljudskog života i djelovanja. A zamjećujemo kako djeluju začuđujuće sinkronizirano i usklađeno kao da su se dogovorili. Naravno da jesu, i to na njima svojstven način. Kako ih prepoznajemo? Po bezdušnosti i zlonamjernosti. Bezdušnost znači da u njima nema samilosti za bližnjega. Bližnji je za njih samo objekt njihovih pokvarenih i požudnih strasti. Zlonamjernost znači slobodno i promišljeno planirati i izvršavati zlo i opačine svake vrste. Kako im to uspijeva? Pretvaranjima, poluistinama, lažima, pritiscima, ucjenama, podmićivanjima, lažnim obećanjima. A gdje su im sredstva za sve te malverzacije? Imali su i još uvijek imaju snažnu propagandu koja je ponajprije ispirala mozak stanovnicima zemlje da bi postali što lakši plijen za njihove manipulacije. Usporedo s tim, prigrabili su većinu novčanih sredstava i postali većinski gospodari dragocjenih materijala i sredstava. A uz pomoć nepravedno prigrabljenog bogatstva zauzimali su i dalje zauzimaju visoke i najviše društvene položaje u politici, gospodarstvu, bankarstvu, znanosti, zabavi, kulturi, sportu i svim drugim relevantnim društvenim djelatnostima. Naravno, nisu se sustezali da svoje opake ruke pruže i prema Kristovoj crkvi. Koje su posljedice njihovih opakosti? Stanje siromaštva, bolesti, nesigurnosti, očaja u iščekivanju crnih oblaka iz kojih mogu poletjeti globalni smrtonosni projektili. A kako će oni sami sebe zaštiti? Vjerojatno su nešto smislili, nešto prikupili i izgradili tzv. skloništa u kojima će čekati tzv. Dan poslije i tako sve to sakrili od onih kojima su namijenili jedino propast. Sve to oni čine, ali opet bez potrebne mudrosti. Opet to čine vođeni svojom golemom gluposti. I što ih čeka? I kako smo čuli, riječ Božja kaže: Umrijet će jer ne prihvaćaju Božje pouke i propast će zbog toga. (usp. Izr 5,23). Dakle, sve će njihove namisli, zajedno s njima nestati pri pojavi Dana Gospodnjega. A kakav je to Dan Gospodnji? Prorok Joel kaže da je to dan „velik i vrlo strašan. I pita se: Tko će ga podnijeti?“ (Jl 2,11). Dakle, oni se uzdaju u tzv. Dan poslije, a mi u Dan Gospodnji. Premda nam scenarij sraza ovih dvaju dana u potpunosti nije poznat, jedno je sigurno. Što? Do sraza će doći. Što je još sigurno? Samo je jedan pobjednik! Zauvijek. A drugi će zauvijek nestati. Stoga nas Gospodin na vrijeme pita kao što je preko Mojsija pitao svoj stari izabrani narod Izrael, i to sve glasnije i jasnije: „Dokle ćete odbijati da se pokorite mojim zapovijedima i mojim zakonima?“ (Izl 16,28). A budući da je narod i dalje bio neposlušan i nevjeran, Gospodin im šalje nove poruke i ponovno ih pita preko pisca psalama: „Sinovi čovječji, dokle će vam srca ostati tvrda? Zašto ispraznost ljubite, opsjenu slijedite?“ (Ps 4,3). No, nemojmo biti naivni. Naime, usprkos svemu što smo čuli, što vidimo i opažamo, zavodljivost opakih je zastrašujuća. Nažalost, postoje naivni koji su također sami sebi opasni. Postoje oni koji se doduše žele suprotstaviti zlu što hara, ali to čine na naivan način, na način koji je osuđen na neuspjeh. O čemu se radi? Naime, neki se pokušavaju teškoj situaciji suprotstaviti svojim tzv. nesebičnim snagama, svojom dobrotom, humanošću, proglasima, otkrivanjem zlodjela i njihovih začetnika, pozivima na otpor, zgodnim propovijedima i katehezama. No, Gospodin svima poručuje: „Nisam li ja, Gospodin? Nema drugoga boga do mene; Boga pravednog i Spasitelja osim mene nema. Obratite se k meni da se spasite, svi krajevi zemlje, jer ja sam Bog i nema drugoga! Sobom se samim kunem, iz mojih usta izlazi istina, riječ neopoziva, da će se preda mnom prignuti svako koljeno, mnome će se svaki jezik zaklinjati govoreći: 'Jedino je u Gospodinu pobjeda i snaga!' K njemu će doći, postiđeni, svi što na nj su bjesnjeli. U Gospodinu će pobijediti i proslavit se sve potomstvo Izraelovo!“ (Iz 45,21-25). Dakle, 'jedino je u Gospodinu pobjeda i snaga!', a ne u našoj naivnosti u kojoj se može skrivati i ohola želja da mi budemo pobjednici i ponesemo barjak njezine slave. 'Jedino je u Gospodinu pobjeda i snaga!' Ovo moramo znati. Ovo moramo prihvatiti, ako želimo izbjeći sudbinu opakih.

Nema komentara:

Objavi komentar